چند وقت بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت کرد؟ اصلا بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد؟

آیا می توان همزمان که دندان را کشیدیم، ایمپلنت دندان را انجام دهیم؟

معمولا سوال رایجی که پرسیده می شود همین است! کشیدن دندان سپس ایمپلنت کردن بلافاصله ! علتش هم کاملا روشن است. به خاطر اینکه بیمار می خواهد در یک تک جلسه همه این کارها را با هم انجام دهد. می توان این کار را کرد، اما در هر بیماری وضعیتش متفاوت است. بستگی به شرایط استخوان لثه و نوع دندانش دارد که کشیده شده! اگر دندان طبیعی دارد که وضعیت بدی دارد و نیاز دارد که کشیده شود، باید یکسری موارد هم قبل از آن در نظر داشت. اکثر دندانپزشکان و جراحان دهان دندان را بدون صحبتی درباره ایمپلنت کردن در همان جلسه می کشند. با این حال، بهترین زمان برای ایمپلنت کردن همان موقع است. به خاطر اینکه بیمار فقط یک جراحی انجام می دهد.
دنتال ایمپلنت شکل و ساختار دندان های اصلی را دارد.
مثل همه دندان ها، ریشه ای دارد که مستقیما به استخوان فک متصل می شود. سپس دندان جدید روی آن قرار می گیرد. در صورت ممکن، جراح و متخصصین کلینیک حلاجی  پیشنهاد می دهد که ایمپلنت فوری بگذارید. ایمپلنتی که فورا بعد از کشیدن دندان گذاشته می شود. شرایط اصلی برای آن هم دندانپزشکی و کیفیت استخوان زیرین می باشد. در ضمن اینکه هیچ عفونتی زیر لثه نباشد. پروسه بهبودی هم خیلی راحت است، به خاطر اینکه تنها نیاز به یک جراحی دارد. جراحی ایمپلنت دندان به خاطر اینکه از قبل یک حفره ای در لثه ایجاد شده، راحت تر می باشد. ایمپلنت راحت در فک جای می گیرد. حتی اگر دندان های کشیده شده در شرایط بدی باشند، فک و لثه ها ممکن است در شرایط خوبی باشند و برای ایمپلنت فوری شرایط مناسبی داشته باشند. ایمپلنت کردن دندان

پروسه بهبودی ایمپلنت ها osseointegration نامیده می شود.

این استخوان شروع به متصل شدن به ایمپلنت می کند و آن را مثل یک دندان واقعی محکم می کند. زماین که دندانی می افتد، یک تک ایمپلنت راحت می تواند انجام شود. از تحلیل لثه هم جلوگیری می شود. نه تنها ایملپنت فوری یعنی اینکه می توانید هر کاری را با یک جراحی انجام دهید، بلکه ریکاوری آن هم کوتاه تر و زمان بهبودی اش همین طور می باشد. نگران نباشید. ممکن است پیشنهاد شود ایمپلنت با تاخیر انجام دهید. ممکن است یک روکش موقتی گذاشته شود، اما تا زمانی که ایمپلنت چند ماهی را استراحت کند. در همان زمان، اباتمنت ایمپلنت در لثه شکل گرفته و آماده روکش جدید دندان می باشد. در موارد ایمپلنت با تاخیر، باید دوماه صبر کرد که جای دنتال ایمپلنت بهبود پیدا کند. این مورد درست زمانی اتفاق می افتد که استخوان فک ضعیف شده و در برخی موارد، یک پیوند استخوان جدا نیاز می باشد. طول مدت درمان کلی آن بالای ۶ ماه است، اما دندان تان تا آخر عمر با شما خواهد بود.  

آیا بلافاصله بعد از کشیدن دندان می‌توان ایمپلنت کرد؟

بله! شاید تصور کنید که برای کاشت ایمپلنت باید ماه‌ها صبر کرد، خوب، تصورتان درست است! ولی در برخی مواقع نیز می‌توان بلافاصله بعد از کشیدن دندان، اقدام‌ به کاشت ایمپلنت نمود. مثلا این امکان وجود دارد که افراد در همان روزی که دندان خود را کشیده‌اند، ایمپلنت را نیز جایگذاری کنند. اما به شرطه‌ها و شروط‌ها! برای انجام این کار می‌بایست شرایطی را دارا باشید که مهمترین آنها عبارت‌اند از:
  1. عدم ابتلا به عفونت لثه
  2. عدم استعلام سیگار و مصرف الکل
  3. سلامت و کیفیت مناسب استخوان فک
  4. نبود تورم و التهاب
  5. عدم ابتلا به دندان قروچه
  6. و در آخر سلامت عمومی بدن و عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت